front end ui

Men kan discussiëren over in welk geval het gemakkelijker is om te werken – wanneer de klant strikte eisen stelt aan ontwerpbeslissingen of wanneer hij volledig vertrouwt op de beslissingen en smaak van de ontwerper. In beide situaties kan het goed gaan of niet. En een ontwerper moet beide uitdagingen aankunnen.

Aan het begin van het jaar nam onze partner contact op: voor inhoud moet je constant illustraties maken, previews op de blog en sociale netwerken, en ontwerpers zijn meestal druk met projecten van klanten en er is niet altijd tijd om te helpen. Ze vroeg om een ​​reeks illustraties te ontwikkelen zodat de marketingafdeling snel de nodige afbeeldingen kon samenstellen zonder ontwerpers. Het idee leek interessant. Vooral het feit dat ik volledige creatieve vrijheid kreeg in de keuze van stijl en inhoud.

Uitdaging: geen beperkingen in de taak

Bij het ontvangen van een baan met veel beperkingen, kan het erg moeilijk zijn om een ​​oplossing te vinden die aan alle vereisten voldoet. Ik zie het als een uitdaging en een test van mijn professionele vaardigheden: “Hoe doe je iets cools, zelfs in zulke omstandigheden?” Maar soms is de tegenovergestelde situatie ingewikkelder: wanneer er helemaal geen beperkingen zijn, zoals het geval is met het probleem in de illustratie. En hoe u in dit geval moet werken, zal ik u hieronder stap voor stap vertellen.

Dus wat er precies in de reeks illustraties zou moeten staan, hoe het eruit zou moeten zien – alles werd aan mijn beslissing overgelaten. Op het eerste gezicht lijken dit ideale omstandigheden te zijn die de ontwerper volledige vrijheid in keuze en actie geven. Maar in feite zullen dergelijke taken in de conceptfase vele malen meer inspanning vergen, omdat er te veel oplossingen zijn. Bovendien bestaat het risico in een situatie terecht te komen waarin de ontwerper herhaaldelijk opmerkingen van de klant ontvangt in de geest van “Doe me iets. Maar dat niet. “

In dit geval moet de ontwerper zoveel mogelijk aanvullende informatie over het project achterhalen en uitzoeken voor welk doel we het product ontwikkelen, wie het gaat gebruiken en hoe.

Stap 1. Het probleem begrijpen

Ik begon leidende vragen te stellen: ik verduidelijkte de stilistiek, de belangrijkste objecten, taken die zullen worden opgelost met behulp van illustraties met collega’s.

In de eerste fase werden de volgende hoofdprincipes geïdentificeerd:

De stijl en het kleurenschema moeten overlappen met het bedrijfslogo.

Het is noodzakelijk om de mogelijkheid te bieden om het pakket illustraties te schalen en aan te vullen zonder de stijl te verliezen.

Moet de lay-out van afbeeldingen van bestaande elementen kunnen wijzigen.

Volgens deze principes was het nodig om na te denken over het concept van illustraties en een constructeur te tekenen met een reeks verschillende elementen in deze stijl. 

Stap 2. Als er geen beperkingen zijn, bedenk ze dan

Ik begreep het doel en de doelstellingen van het project. Toch was dit niet genoeg om met een concept te komen: te veel opties om het probleem op te lossen. Het lijkt erop, waarom zou u zelf beperkingen stellen aan uw werk aan het project? Maar in werkelijkheid kunnen dergelijke beperkingen het werk versnellen, waardoor u zich kunt concentreren en een groot aantal opties kunt afsnijden. Bovendien is het de moeite waard zoveel mogelijk ‘tips’ te achterhalen voordat u aan het werk gaat door de klant een paar vragen te stellen.

Dus, welke beperkingen en hints heb ik:

  • De grootte van de illustraties – het is onduidelijk in welke maat ze zullen worden gebruikt.
  • Oplossing: ik doe het in vectorafbeeldingen om het schalen te vergemakkelijken.
  • Het aantal is niet beperkt.

Oplossing: ik maak geen complete plots, maar individuele karakters en objecten die met elkaar gecombineerd kunnen worden.

Inhoud: wat precies te tekenen

Volgens statistieken zijn mensen meer geïnteresseerd in mensen dan in statische objecten. We hebben dus karakters nodig. Aangezien illustraties voor een blog – het onderwerp moet verband houden met het bureau.

Oplossing: de karakters van de illustraties zijn de specialisten van het bureau: ontwerpers, ontwikkelaars, managers. Ik zal met hen beginnen. We halen de kleuren uit het logo. Gedaan.

Stijl: geen grenzen, geen tips.

Oplossing: “voeg” ze zelf toe. Ik koos voor een lineaire stijl met een paar spots in de geest van moderne trends. Hierdoor kunnen afbeeldingen de aandacht niet zo veel van de tekst afleiden als mogelijk is met overstroomde illustraties, en zullen ze in het algemeen minder zwaar worden.

Aangezien de illustraties voornamelijk op internet zullen worden gebruikt, leek dit mij de juiste stilistische beslissing.

Stap 3. Ontwikkeling van een stilistisch concept

Zelfs nadat ik de hoofdpunten had bepaald, was er een zeer grote keuze in de stijl van de personages. Daarom begin ik te spelen met de verhoudingen en gladheid van de lijnen. Ik teken een van de schetsopties met een personage. Ik besloot natuurlijk om te beginnen met de character designer. In deze fase ontstond het idee hoe je een draai aan het project kunt geven: elementen met transparantie gebruiken. Dit maakt het mogelijk om de illustratie te diversifiëren met achtergrondvlekken.

Er werd besloten om de kleur, lineariteit, combinatie van transparante elementen en de achtergrond te laten, maar toch aan de verhoudingen te werken. Het resultaat was dat ik een serieuzere stijl kreeg, die ik enigszins heb aangepast door een gedeeltelijke opvulling toe te voegen. 

Deze stilering en uitvoering werd goedgekeurd met collega’s van de marketingafdeling. En toen ging ik verder met het tekenen van de rest van de personages en de vereiste elementen.

Stap 4. Ontwikkeling van de hoofdpersonen

Volgens het oorspronkelijke idee zijn illustraties nodig zodat de marketingafdeling en de redactie afbeeldingen verzamelen zonder tussenkomst van een ontwerper. Dit betekent dat er een bepaalde constructor nodig is die gemakkelijk zelfstandig te gebruiken is en kan worden aangevuld met nieuwe elementen. Ik stelde maatstaven in de verhoudingen en rangschikking van de elementen van het geheel, zodat het later gemakkelijker zou zijn om nieuwe en nieuwe elementen te tekenen. Dit is hoe de manager, klant en ontwikkelaar verschenen.

Toen alle karakters van de “noodzakelijke lijst” die ik had uitgevonden waren getekend, moesten er nog wat elementen worden gedaan, maar .. Maar welke?

Het probleem was dat er zonder duidelijk omschreven taken voor specifieke situaties in de illustraties een verdoving kwam. Het werk liep een aantal dagen stil.

Ik besloot om vanuit de tegenovergestelde richting te gaan: niet om elementen te tekenen waaruit het mogelijk zou zijn om een ​​hele illustratie samen te stellen, maar om illustraties te tekenen waaruit ik onderdelen kan isoleren en ze kan toevoegen aan de constructor.

Stap 5. Ik land de taak op specifieke gevallen

Omdat de illustraties in de blog zullen worden gebruikt, ben ik daarheen gegaan voor specifieke use-cases. Ik vroeg mijn partner om een ​​artikel voor de blog in te zenden en er illustraties voor te maken. Toen ik voor mijn ogen een tekst zag waar foto’s voor nodig waren, kwam het proces van de grond. Na deze fase verschenen naast personages ook objecten zoals interfaces en kantoorartikelen. En ook voorbeelden van het gebruik van de elementen. Ik rangschikte alle elementen in categorieën en dupliceerde ze in spiegelbeeld zodat ze konden worden gebruikt voor verschillende composities.

Al in deze fase kon de marketingafdeling de illustratieconstructeur zelfstandig gebruiken om artikelen en posts te ontwerpen.

Maar er kwamen enkele problemen aan het licht:

Het met de hand verzamelen van illustraties was nog lang en moeilijk.

De elementen waren niet genoeg, al snel begonnen de voltooide illustraties op elkaar te lijken. Ik wilde meer variabiliteit.

Voor het toevoegen van nieuwe elementen waren nog steeds ontwerpers nodig. Het leek alsof we in cirkels liepen.

Stap 6. Wat als de constructor is geautomatiseerd?

Ik werk in Figma, en in deze editor is het mogelijk om automatische vervanging van elementen in te stellen met behulp van componenten. Vandaar dat het idee werd geboren om een ​​constructor te maken, waarin je niet alleen een illustratie kunt samenstellen van personages en objecten, maar de personages zelf kunt construeren. En u kunt het in een paar klikken doen. Nadat ik bepaalde constanten in de positie van het hoofd of de benen had ingesteld, maakte ik het mogelijk om uit een gemeenschappelijke basis verschillende details van het personage te kiezen, van de wenkbrauwen tot de laarzen. Het toevoegen van een nieuwe ooguitdrukking, kapsel of outfit is voor de ontwerper een kwestie van minuten. En voor de gebruiker van de constructor zijn dit verschillende extra karakters.

Als gevolg hiervan wordt het vereiste teken met een paar klikken gemaakt en wordt de reeks opties verschillende keren vergroot. Bovendien kan de basis van elementen voor onbepaalde tijd worden uitgebreid, waardoor steeds meer nieuwe opties voor het maken van personages worden toegevoegd. Het volstaat om gewoon een nieuw element te tekenen, met inachtneming van de opgegeven afmetingen, en het in het gewenste frame op zijn tegenhangers te plaatsen.

Totaal

Dit is een verhaal over het feit dat het werk van een ontwerper in ieder geval is gebouwd op de taak en bedrijfsdoelen van het project. Of het nu gaat om een ​​illustratie-constructor of een ontwerpontwikkeling voor een complexe interface.

In het geval van illustraties kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik de taak en beperkingen voor mezelf vormde.

Bepaalde met de opdrachtgever van het project de werkdoelen van het maken van illustraties

Nadenken over de vereisten voor het visuele gedeelte, rekening houdend met de zakelijke taak

Na elke fase heb ik het gemak van de oplossing met de klant getest, feedback verzameld en het product verbeterd.

Het resultaat is een product dat niet alleen voldoet aan de formele eis “om een ​​set elementen ter illustratie te maken”, maar ook echt het probleem oplost van de snelheid waarmee afbeeldingen worden gemaakt zonder een ontwerper.

Het maakt dus niet uit of er strikte ontwerpvereisten zijn of dat er geen beperkingen zijn. De ontwerper dient in ieder geval met de opdrachtgever te overleggen wat hij daarmee wil bereiken.

Zijn er geen beperkingen, dan moet de ontwerper zelfstandig vragen stellen, valkuilen opvangen, zoveel mogelijk informatie achterhalen en een compleet beeld vormen van het project.

Als de klant de vereisten onmiddellijk communiceert, bespreek ze dan, ontdek wat erachter zit. Misschien zijn sommige beperkingen optioneel of kan deze taak efficiënter worden opgelost.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/about-us.html